Yrittäjä, tuntuuko että vähättelet itseäsi – ja siksi et markkinoi?
![]() |
Tuntuuko sinusta joskus, että muut tekevät kaiken paremmin?
Että toisten yritykset ovat kiinnostavampia, kauniimpia, menestyvämpiä – ja että sinulla ei ole mitään erityistä kerrottavaa?
Et ole yksin.
Moni yrittäjä tuntee samoin.
Me vertaamme itseämme muihin, selaamme somea ja näemme ympärillä kiiltokuvia onnistumisista.
Ja siinä samalla saatamme unohtaa sen, mikä meissä itsessämme on jo valmiiksi hyvää ja arvokasta.
Markkinointi ei ala jostain ulkopuolelta. Se alkaa sinusta.
Sinulla on jo kaikki, mitä tarvitset: tieto omasta osaamisestasi, asiakkaistasi ja tavastasi palvella.
Sinulla on oma tarinasi, oma syysi tehdä tätä työtä ja oma tapa kohdata ihmisiä.
Moni yrittäjä ajattelee, ettei oma arki ole tarpeeksi kiinnostavaa kerrottavaksi.
Mutta juuri se arkisuus on usein se, mikä tekee sinusta samaistuttavan ja aidon.
Asiakkaat haluavat nähdä sen, kuka palvelun takana on – eivät täydellistä mainosta, vaan ihmisen, joka tekee työnsä sydämellä.
Kun pysähdyt hetkeksi katsomaan omaa työtäsi ulkopuolisen silmin, huomaat, miten paljon sinulla on jo annettavaa.
Ehkä se, mitä pidät itsestäänselvyytenä, onkin asiakkaasi mielestä arvokkainta.
![]() |
Kuvaamassa somemateriaalia asiakkaalle |
Itsensä vähättely vie näkyvyyden – ei osaamisen puute
Monesti markkinointi jää tekemättä siksi, että pelkäämme olevamme liian pieniä, keskeneräisiä tai tavallisia.
Mutta todellisuudessa kukaan ei odota täydellisyyttä – ihmiset etsivät yhteyttä ja rehellisyyttä.
Itsensä vähättely on ehkä yleisin syy, miksi yrittäjä ei markkinoi.
Mutta kuka uskoisi sinuun ja yritykseesi, jos et sinä itse?
Yrittäjän tärkein tehtävä markkinoinnissa on nähdä oma arvonsa.
Kun sinä näet sen, sen näkevät myös muut.
Markkinointi ei ole kehumista – se on kertomista siitä, mitä osaat ja miksi se on tärkeää.
Ja se on tärkeää ennen kaikkea sinulle.
Yrityksesi on usein sinun aarteesi – joskus jopa osa identiteettiäsi - Anna sen näkyä
Yrityksesi on syntynyt rohkeudesta, ideasta ja uskosta siihen, että sinulla on jotain annettavaa.
Se on kuin oma lapsi: sinulle pyhä, mutta helposti myös altis arvostelulle.
Siksi on inhimillistä, että markkinointi tuntuu joskus vaikealta.
Miten puhua ääneen siitä, mikä on lähellä sydäntä, ilman että tuntuu siltä kuin pitäisi kehua itseään?
Silloin auttaa, kun muistaa, että näkyväksi tuleminen ei ole itsekorostusta – se on arvostusta.
Arvostusta omaa työtä, omaa osaamista ja omaa matkaa kohtaan.
Anna sen näkyä.
Arvosta itseäsi ja yritystäsi.
Yrittäjyys on ylpeyden asia ja rohkeutta parhaimmillaan.
Miten vahvistaa omaa ääntä ja uskoa itseensä?
Jos markkinointi tuntuu vaikealta, aloita pienesti.
Kirjoita vaikka itsellesi ylös muutama kysymys:
– Mitä teen hyvin?
– Miksi asiakkaani valitsevat minut?
– Mitä saan heiltä eniten kiitosta?
Pysähdy vastausten äärelle.
Ne kertovat enemmän kuin mikään ulkopuolinen ohjeistus.
Kun alat tunnistaa oman työn arvon, alkaa myös näkyminen tuntua helpommalta.
Sinä olet jo hyvä.
Sinä riität.
Sinun tarinasi on tärkeä, eikä sitä voi kertoa kukaan muu kuin sinä itse.
Oivallus
Markkinointi ei ole kehumista.
Se on oman tarinan kertomista ja sen arvostamista, mitä sinä jo teet.
Kun näet sen itse, muut alkavat nähdä sen myös.
Tämä on juuri sitä, missä autan yrittäjiä:
vahvistamaan luottamusta itseensä, löytämään oman äänensä ja tekemään sen näkyväksi – lempeästi, aidosti ja rohkeasti.
Kiitos että luit blogini!
Terkuin, Miia
******************************************************************************
Olen Miia Salminen, sisällöntuottaja, kuvaaja ja yrittäjä Hämeenlinnasta. Tämän blogin tarkoitus on avata, millaista on luovan alan yrittäjyys – jakaa kokemuksia, oivalluksia ja vinkkejä, jotka liittyvät työhöni, arkeeni ja siihen, mikä minulle on tärkeää.
Mutta aloitetaan tärkeimmästä: kuka minä olen ja mitä teen.
Olen aina rakastanut tarinoita, visuaalisuutta ja oivaltavaa viestintää. SisältöStudio Miia Salminen Oy sai alkunsa halusta auttaa muita yrittäjiä ja organisaatioita näkymään paremmin – selkeämmin, aidommin ja omalla tyylillään.
Yritykseni ydin on yksinkertainen:
Teen näkyväksi sen, mikä on olennaista.
Mitä SisältöStudio tekee?
SisältöStudio tarjoaa vaikuttavaa ja visuaalista sisältöä yrityksille, kunnille, urheilutoimijoille ja muille tahoille. Palveluni mukautuvat tarpeen ja resurssien mukaan – voit ulkoistaa kaiken tai pyytää apua tiettyyn tarpeeseen.
Tarjoan muun muassa:
Videotuotantoa – somevideot, brändivideot, esittelyvideot
Valokuvausta – somekuvat, kuvapankit, markkinointikuvat
Sisällöntuotantoa – tekstit someen, verkkosivuille ja uutiskirjeisiin
Esitteitä ja esityksiä – PDF-materiaalit, sponsorikansiot, PowerPointit, Canva-esitykset
Somen ylläpitoa, suunnittelua ja sisällöntuotantoa – ideointi, toteutus, aikataulutus
Koulutuksia – Canva, sisällöntuotanto, somevideot
Kevyttä kotisivupäivitystä ja verkkokaupan tukea
Uutiskirjeiden ja blogien tekoa ja visualisointia
Kaiken taustalla on käytännönläheinen ja lämmin ote. Tavoitteeni on tehdä viestinnästä toimivaa ja arkea helpottavaa – inhimillisesti, laadukkaasti ja joustavasti.
Miksi aloitin tämän blogin?
Haluan avata työtäni ja yrittäjyyttä pintaa syvemmältä. Blogissa tullaan näkemään:
Tarinoita arjesta ja asiakaskohtaamisista
Ajatuksia yrittämisestä, luovuudesta ja jaksamisesta
Käytännön vinkkejä videoihin, kuviin ja sisältöihin
Rehellistä puhetta siitä, mitä tämä ala oikeasti on
Jos jokin aihe kiinnostaa tai haluat esittää toiveita, ota rohkeasti yhteyttä. Tämä blogi on myös sinua varten.
Tervetuloa mukaan! 😊
Syysterveisin,
Miia
Kommentit
Lähetä kommentti
"Olisi mahtavaa kuulla sinun ajatuksesi"—kommentoi alle!"