Siirry pääsisältöön

 
Viisi vuotta yrittäjänä – kasvua, oivalluksia ja rohkeutta


5 vuotta sitten, ensimmäinen kuva yrittäjänä (kuva: Valokuvaus Maiju Forss)


Tänä kesänä SisältöStudio Miia Salminen Oy täyttää viisi vuotta.


Viisi vuotta luovan alan yrittäjänä on ollut matka, johon on mahtunut innostusta, epävarmuutta, onnistumisia ja jatkuvaa kasvua – niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisesti.

Kun katson taaksepäin, olen kiitollinen siitä, että uskalsin. Uskalsin perustaa yrityksen, jonka ytimessä on tarinankerronta, visuaalisuus ja muiden auttaminen näkymään. Uskalsin opetella uutta, kehittyä ja kulkea eteenpäin myös silloin, kun tie oli kuoppainen.

En todellakaan ollut ikinä ajatellut ryhtyväni yrittäjäksi, päinvastoin. Olen valmistunut 2000 Hämeen Ammattikorkeakoulusta, tuotekehityksen linjalta insinööriksi. Työskentelin 15 vuotta Hämeenlinnan ja Uudenmaan alueella suunnitteluinsinöörinä ja projektipäällikkönä ja työnantaja listani oli kovin teollisuuspainotteinen: Huhtamäki, Kone, Konecranes, Patria, Etteplan.

Lyhyesti tieni sieltä tähän pisteeseen. Halusin työskennellä ihmisten kanssa, suoraan asiakkaiden kanssa. Tehdä luovemmin töitä ja tehdä jotain itselleni, itseni kanssa. Olin hetken mieheni Petteri Salmisen Franchising yrityksessä töissä (LähiTapiola Loimi- Häme, Hml Tiiriön Prisman toimistossa) , eli opiskelin vakuutusalaa vuoden verran. Tein asiakaspalvelua, henkilöasiakasmyyntiä ja hoidin toimiston tapahtumia ja markkinointia).

Markkinointi, tapahtumat, some ja sisällöntuotanto (kuvat, videot) tuntuivat kaikki niin oikeilta minulle heti ja tästä pikkuhiljaa, tai oikeastaan aika nopeastikin alkoi tulemaan selkeä kuva, mitä minä haluan tehdä. Se vaan vaati rohkeutta edes ajatella sitä. Onneksi Hämeen Uusyrityskeskus auttoi minut alkuun (Vinkki kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille, ota yhteyttä heihin, saat ilmaiseksi kullanarvoista apua! He auttoivat minua starttirahan haussa ja muissa yrityksen perustamisen ensiaskeleissa) 

Siitä sitten alkoi matka, jota en ole hetkeäkään katunut!

"Yrittäjänä 2 vuotta" -selfie, itse näen silmistäni tässä innostuneisuutta, varmuutta ja onnellisuutta


Ensimmäiset askeleet

Yrittäjyyden alku ei ollut kiiltokuvaa – kuten monella muullakin, myös minulla oli haasteita:
Mistä löydän ensimmäiset asiakkaani? Miten hinnoittelen työni? Miten erotun muista?

Vähitellen opin luottamaan omaan tapaani tehdä. Löysin asiakkaita, ja huomasin aika piankin, että tämä kaikki tuntuu niin luontevalta ja olin kuin kala vedessä yrityksen lainalaisuuksissa. Verkostoidu, ole oma itsesi, ole sinnikäs ja arvosta omaa työtäsi ja palvele aina asiakasta täysillä.

Mitä yrittäjyys on opettanut?

Viiden vuoden aikana olen oppinut valtavasti – tässä muutamia tärkeimpiä oivalluksia:

  • Verkostot ovat kullanarvoisia. Ihmiset auttavat, kun itsekin auttaa.

  • Vapaus tuo vastuuta. Päätökset, suunnat ja aikataulut ovat omissa käsissä.

  • Jatkuva oppiminen kuuluu yrittäjyyteen. Työkalut, kanavat ja asiakastarpeet muuttuvat – mukana on pysyttävä.

  • Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Ulkoistaminen ja yhteistyö ovat supervoimia, ei heikkoutta.

Aluksi markkinoin itseäni enemmän ilmakuvaajana ja videokuvaajana. Nykyisin palveluihini kuuluu laajasti yrityksen viestintään ja markkinointiin liittyvät asiat.


Parasta yrittäjyydessä?

Ehdottomasti se, että saan tehdä työtä, joka tuntuu merkitykselliseltä.
Se, että voin olla mukana asiakkaiden tarinoissa, auttaa heitä näkymään, kasvamaan ja onnistumaan – visuaalisin ja sisällöllisin keinoin.

Olen saanut yhdistää luovuuden, viestinnän ja käytännön tekemisen – omalla tavallani, omilla arvoillani.

Ja oma aika. Kampean siitä luovuuden ja motivaation tehdä töitä joka päivä!


Ensimmäiset brändivärini olivat valkoinen, musta ja harmaan sävyt

                                        

Mitä seuraavaksi?

Tulevaisuus tuo varmasti taas uutta jo rakennetun päälle.
Haluan kehittää SisältöStudiota yhä selkeämmäksi ja tarjota asiakkaille entistä parempaa tukea ja palvelua. Opiskelin vuoden verran tässä samalla Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon, Opineon ja Tavastian tarjoamana. Vuoden verran kehitin yritystäni ja itseäni yrittäjänä. Oli huikea ja tärkeä matka näin taaksepäin katsoen. Paljon tuo vuosi selkeytti, löysin oikean suunnan, mm. mitä palveluita tarjoan, kuinka palvelen asiakkaita.

Mutta kaiken ytimessä pysyy se edelleen, mikä on ollut alusta asti tärkeintä: lämpö, aitous ja selkeys.


Kiitos, että olet osa tätä matkaa – asiakkaana, seuraajana, yrittäjäkollegana, ystävänä tai lukijana. 💛

Mukavaa tiistaita!

– Miia






Täältä pääset tutustumaan kotisivuihini. 


Ole vain yhteydessä, jos haluat kysyä, pyytää tarjousta tai keskustella jostain!



Miia Salminen
SisältöStudio Miia Salminen Oy
050-5327271
miia@sisaltostudiomiiasalminen.fi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  Kiireiset työviikkoni huipentuvat Yrittäjänaispäiviin Verkatehtaalle tänä lauantaina  Olen muutaman viikon tässä tehnyt urakalla pitkää päivää asiakkaitteni projektien eteen.  On ihanaa, että on kiire . Se tarkoittaa siis sitä, että asiakkaita ja projekteja on.  Nämä kiire ajat ovat, kuten yrittäjänä olen oppinut huomaamaan vuosien varrella, aina vaiheita, joita seuraa aina myös se rauhallisempi aika. Aikavälit aina vaihtelee, kuinka pitkään on tasaista ja kuinka pitkään kiireen tuntua. Harvoinhan yrittäjän arki on sellaista ihan kivaa 2/5 työtä. Minä ainakin uppoudun projekteihini niin isolla innolla ja liekillä, että huomaan usein ratsastavani aallon harjalta toisella pyrkien selättämään myös sen aallon pohjan, sietäen siis epävarmuuksia parhaalla mahdollisella tavalla, aina se ei ole kuitenkaan helppoa. Olen huomannut, että kun oma "liike" loppuu, on epävarmuuden, eli sen kuuluisan hiljaisemman hetken sietäminen vaikeampaa. Silloin loppuu usein oma tekeminen (ma...
Yrittäjä, tuntuuko että vähättelet itseäsi – ja siksi et markkinoi? Tuntuuko sinusta joskus, että muut tekevät kaiken paremmin? Että toisten yritykset ovat kiinnostavampia, kauniimpia, menestyvämpiä – ja että sinulla ei ole mitään erityistä kerrottavaa? Et ole yksin. Moni yrittäjä tuntee samoin. Me vertaamme itseämme muihin, selaamme somea ja näemme ympärillä kiiltokuvia onnistumisista. Ja siinä samalla saatamme unohtaa sen, mikä meissä itsessämme on jo valmiiksi hyvää ja arvokasta. Sinulla on jo kaikki, mitä tarvitset markkinointiin Markkinointi ei ala jostain ulkopuolelta. Se alkaa sinusta. Sinulla on jo kaikki, mitä tarvitset: tieto omasta osaamisestasi, asiakkaistasi ja tavastasi palvella. Sinulla on oma tarinasi, oma syysi tehdä tätä työtä ja oma tapa kohdata ihmisiä. Moni yrittäjä ajattelee, ettei oma arki ole tarpeeksi kiinnostavaa kerrottavaksi. Mutta juuri se arkisuus on usein se, mikä tekee sinusta samaistuttavan ja aidon. Asiakkaat haluavat nähdä sen, kuka palvelun ...